עד כמה מושפע מחיר הדירה מהנוף הנשקף ממנה?

כמה שווה נוף לים? האם עדיף להתגורר ליד שדה תעופה או מול מגדלים? בכמה מוריד בית עלמין את מחיר הדירה? כמה שווה הפחד של להתגורר בקו ראייה לעזה? ומהו הנוף היוקרתי ביותר בישראל? רמז: לא נוף כחול ממגדל יוקרתי בתל אביב

עד כמה נוף ים מוסיף לשווי דירה, ונוף בית קברות מוריד מערכה? כמה בכלל שווה נוף? אלה שאלות פשוטות עם תשובות חמקמקות ומשתנות. קל יותר להעריך שווי של רכיב שקשור ישירות לדירה, כמו מחסן, מעלית או מטבח משודרג, מאשר משהו חיצוני שלכאורה אין לו קשר ישיר לחיים בתוך הבית. ואולם אין ספק שלמה שנשקף מבעד לחלון ולמרפסת יש משמעות לחיינו עד כדי כך שבמקרים מסוימים הוא דוחף אותנו לרכוש דירה במחיר גבוה יותר מדירות אחרות, או במקרים אחרים עוצר בעדנו לרכוש דירה אחרת, או שמביא אותנו להוריד במחירה.

הנוף שעיתונות הנדל"ן מרבה לכתוב עליו הוא נוף לים. מדובר בנוף הסקסי ביותר, שמשדר יוקרה ומוסיף עשרות אחוזים למחירי הדירות. נוף זה הביא להקמת פרויקטים גדולים בקרבת הים, שבהם מוצעות דירות יוקרה במיליונים רבים. מבחינה זו הנוף מוסיף רבות לשווי הדירות. ואולם הפתעה: נוף ים הוא מגוון הרבה יותר מהאופן שבו מדברים עליו. יש נוף שנשקף מקומה גבוהה במגדל שממוקם על שפת הים, או במרחק קטן מאוד ממנו; לעומתו, יש נוף שנשקף ממגדל שנמצא במרחק מה מהחוף. נוף זה כולל את העיר שמתחת ואת הים שבקצה.

ואולם אם ניקח את המחירים כמשקפים יוקרה, אין ספק שעל דירה שממנה נשקף אותו נוף כחול־שחור, משלמים הרבה יותר מאשר על דירה דומה שנמצאת בקו אחורי לים, אך שנשקף ממנה נוף של ים ועיר. כמה יותר? שוב, שאלה פשוטה עם תשובה מסובכת שאף אחד לא מוכן להתחייב עליה.

במלים אחרות, יש מקרים בהם התושבים מעדיפים את קיומו של נוף טבעי פתוח מדירותיהם, גם אם חלקו נחשב שלילי וכולל מטרדים סביבתיים, על פני הקמת בתים שייקחו מהם את הנוף כליל; וכפועל יוצא מזה הם מעריכים את הנוף החיובי (ים, גבעות כורכר ושדות פתוחים) הרבה יותר מאשר את הפגיעה שנגרמת מהרכיבים השליליים, וסבורים כי דירה שנשקף ממנה נוף מעורב כזה שווה יותר מאשר דירה שלא נשקף ממנה נוף כלל. מכיוון שאירוע דומה התרחש עם השכנים לשדה התעופה של הרצליה, שאף הם הצהירו כי הם מעדיפים להישאר עם מטרדי השדה, ולא לסבול ממגדלים שיוקמו במקום, ניתן להעריך כי שווי דירה עם נוף לשדה תעופה גבוה משווי דירה ללא נוף כלל.

מחיר דירה מהנוף שיעור תשואה במרכז שכר דירה קבוצת זאן קבוצת ז'אן zan group Zan Group שיווק פרויקטים חדשים בהרצליה המרכז להתחדשות עירונית בהרצליה דירות חדשות למכירה בהרצליה שיווק פרויקטים חדשים בהרצליה שיווק פרויקטים בהרצליה

לפני שלוש שנים שיווקה רשות מקרקעי ישראל (לשעבר מינהל מקרקעי ישראל) שני מגרשים ביישוב צור יצחק שבמזרח השרון, שיועדו להקמת מספר זהה של יחידות דיור. לכאורה שני המגרשים היו אמורים לקבל הצעות מחיר דומות מהיזמים, וכך גם סברו ברשות – שם החזיקו בהערכה שמאית שלפיה הפרשי המחירים בין המגרשים צריכים להגיע ל–2 מיליון שקל. ואולם בפועל ארע דבר אחר: אחד מהמגרשים נמכר במחיר כפול מהמחיר שבו נמכר המגרש השני. מה קרה? המגרש היקר ממוקם בצד הדרומי של היישוב ופונה לכוכב יאיר ולנחל אלכסנדר, ואילו המגרש הזול נמצא בצד הצפוני של צור יצחק ופונה לכיוון טייבה.

נוף שכיכב בחדשות של החודשים האחרונים הוא זה של רצועת עזה. לאור "טפטופי" הרקטות ופצצות המרגמה בשנים האחרונות והמבצעים השונים שנערכו שם, השאלה הטבעית היא עד כמה נוף שצופה לכיוון עזה מוריד ממחיר הדירה – בייחוד ביישובים שלאורך כביש 232, הציר אורכי שעובר לאורך הגבול עם עזה ומקשר בין היישובים הכפריים שמהווים את עוטף עזה.

(לקוח מאתר The Marker)

 

צרו עימנו קשר ונחזור אליכם בהקדם

אנו בקבוצת ז'אן מלווים באופן פרטני כל אחד ואחד מלקוחותינו, דואגים לנכסיהם ולתשואת השקעותיהם בקפידה, תוך שמירה על המידע שמגיע אלינוו ומטופל על ידנו.

אנו מזמינים אותכם לקבוע פגישת ייעוץ והכרות ללא כל התחייבות, השאירו לנו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם.